Friday 16 January 2015

Penulis Blog menghadapi hukuman sebat 1000 kali di Arab Saudi kerana menghina ISLAM!!!

Seorang blogger internet menghadapi 1,000 sebatan kerana mengkritik ulama di Arab Saudi telah diberikan harapan baru semalam selepas campur tangan daripada raja.

Tunduk kepada tekanan antarabangsa secara besar-besaran, Raja Abdullah telah merujuk kes Raif Badawi ke mahkamah tertinggi di negara ini.


Badawi bersama-sama anaknya.

Tidak ada sebarang kenyataan rasmi dari kerajaan Saudi pada campur tangan raja itu, diturunkan oleh isteri Encik Badawi, Ensaf.



Terdahulu semalam Arab Saudi dituduh (melakukan) 'kekejaman keterlaluan' selepas mereka menangguhkan sebatan hukuman terhadap Encik Badawi supaya luka-lukanya dapat sembuh sebelum dia disebat lagi.

Encik Badawi, 31, telah meraih sokongan daripada kerajaan dan kumpulan hak asasi manusia di seluruh dunia selepas dia dijatuhi hukuman sepuluh tahun penjara, denda £ 177,000 dan sebatan.

Photo: Instagram

Jenayah rasmi beliau adalah untuk menghina Islam tetapi penyokong mengatakan kesalahan yang sebenar adalah untuk mengkritik ulama Sunni yang kuat di negara ini di laman blog beliau. Beliau menghadapi 50 sebatan di setiap hari Jumaat untuk 18 minggu akan datang.


Amnesty berkata beliau (Badawi) telah dibawa keluar dari sel di Jeddah semalam dan diperiksa oleh seorang doktor yang membuat keputusan bahawa luka dari set pertama 50 sebatan minggu lalu tidak sembuh.

Beliau mencadangkan pusingan seterusnya sebatan ditangguhkan ke minggu depan.

Rakaman video bocor diambil pada telefon bimbit dipercayai menunjukkan sesi sebatan pertama, dikongkong dan berdiri Encik Badawi terkena pada kakinya dan belakang oleh seorang anggota polis dengan suis.


Badawi mendapat perhatian dan pembelaan dari masyarakat luar negara.

Isteri Encik Badawi telah melarikan diri ke Kanada dengan anak-anak mereka. Beliau berkata beliau memulakan forum yang hanya bertujuan untuk menggalakkan perbincangan mengenai agama Islam. 

Selepas melihat video itu, beliau berkata: 'Setiap sebatan itu membunuh (menyeksa) saya.'

Rawatannya diperbaharui kemarahan global mengenai kes tersebut.

'Bukan sahaja penangguhan ini mendedahkan kekejaman gelita hukuman ini, ia menunjukkan kekejaman yang keterlaluan, "kata Amnesty Said Boumedouha.



'Tanggapan bahawa Raif Badawi mesti dibenarkan untuk sembuh supaya dia boleh menderita hukuman ini kejam sekali lagi dan sekali lagi adalah mengerikan dan keterlaluan.'

Pegawai-pegawai PBB berkata sebatan yang melanggar undang-undang antarabangsa sebagai 'hukuman kejam dan luar biasa'.

Kementerian Luar Negeri berkata ia akan terus meningkatkan (memberi tekanan) terhadap kes itu.

0 comments :

Post a Comment